Lze se projíst ke krásným vlasům? (2)

1. června 2008 v 11:52 | Markí |  Vlasy

Lze se projíst ke krásným vlasům? (2)



Takže otázka vlastně zní: Lze se projíst ke krásným vlasům? Odpověď není tak snadná, ale přesto zní: Ano, do jisté míry je to možné.

Ani sebelepší strava nezmění zásadně genetické dispozice nebo nevyváží dlouhodobý pobyt v nepříznivém prostředí, ale dietní chyby se na vlasech skutečně ukážou, a to velmi markantně. Z vlasů je možné dokonce zjistit i přítomnost resp. nedostatek některých živin a minerálů ve stravě, na základě analýzy vlasů se pak stanovuje speciální dietní režim, kde se chybějící prvky nebo živiny do stravy uměle dodávají. Dietní doporučení pro krásné vlasy není nijak speciální, v podstatě je shodné se zásadami racionální výživy.

Lidské tělo potřebuje pro své fungování vyvážený poměr živin, minerálů, vitamínů a vody. Ovšem moderní způsob života je přirozeným potřebám lidského organismu na hony vzdálen. Potraviny dnes prochází takovými úpravami, aby vydržely "průmyslové zpracování", nekazily se a snadno se distribuovaly a prodávaly. Jenže právě tím se z naší potravy stává jakýsi prefabrikovaný výrobek, zbavený obvykle těch nejcennějších látek a veškeré bioaktivity.

Lze se projístV dietě pro krásné vlasy (mimochodem tato dieta platí i pro krásnou pokožku) proto nezapomínejte na dostatek tekutin nejlépe v podobě kvalitní, čisté, nesycené a nepříliš mineralizované vody. Pijte pravidelně, po menších dávkách celý den. A rozhodně se nemusíte bát, že naše vlasová dieta zakazuje šálek dobrého čaje, kávy nebo skleničku červeného vína.
Ze stravy rozhodně nevylučujte tuky, naopak - velmi často je jednou z příčin kožních problémů a také problémů s vlasy nedostatek některých tuků. Kvalitní rostlinné oleje nejlépe v nerafinované podobě obsahují cenné nenasycené mastné kyseliny, ale i minerály, vitamíny a fytosteroly. Rozšiřte svou spíž o panenský olivový olej, olej z dýňových semínek, olej z ořechů nebo zajímavý konopný olej. A nezavrhujte zcela ani tuky živočišné, především ty z tučnějších druhů ryb. Ostatně malý kousek kvalitního másla je stokrát prospěšnější než kostka levného margarínu.

Z živočišných produktů rozhodně doporučujeme pro krásné vlasy pravidelnou konzumaci ryb, a to alespoň 2 x týdně. Vejce, kvalitní maso, sýry a mléčné produkty jezte v přiměřené míře, vyvarujte se ale uzenin a konzervovaných výrobků. Vegetariáni a vegani musí svůj jídelníček velmi pečlivě vyvažovat o látky, které z rostlinných zdrojů nelze získat v dostatečné míře.

Pro krásné vlasy je vhodné do jídelníčku zařadit celozrnné pečivo a minimum jídel z bílé mouky. Ořechy a semínka jsou pro krásné vlasy přímo doporučované, pokud ovšem právě hubnete, tak pozor na jejich vysokou kalorickou hodnotu. Přírodní rýže, sója, luštěniny, jáhly a pohanka ideálně doplňují potřeby živin a vitagenů pro zdravé vlasy. Ze zeleniny a ovoce si můžete u naší diety vybírat dle svého gusta, ani Vás nebudeme omezovat, co s čím můžete či nemůžete kombinovat. Zelené výhonky, klíčky a některé bylinky jsou nejen příjemným chuťovým zpestřením potravy, ale zároveň příjemně "popostrčí" růst vlasů a nehtů.

Lze se projistPokud jste dočetli až sem, začnete asi namítat, že těžko přesně zjistíte, kolik kterého vitamínu, minerálu či tuku přijímáte v potravě nebo kolik jej chybí. Takže naši dietní radu doplníme o informaci - pokud se skutečně nezabýváte zdravou výživou nebo nejíte skutečně pestrou stravu s dostatkem esenciálních mastných tuků a aminokyselin, pak uvažte, zda nedoplnit stravu o některý z potravinových doplňků, kterých je dnes na trhu obrovský výběr. Vybírejte si takové, které jsou určeny pro krásu a zdraví pokožky, nehtů a vlasů.

Z vitamínů je vhodné doplnit vitamin A - ovlivňuje mazotok, vitamíny C a E, které působí jako antioxidanty a ovlivňují i stav a prokrvení pokožky. Sledujte i obsah biotinu, tento vitamin totiž ovlivňuje produkci keratinu - základní stavební látky vlasů - a dokonce i šedivění vlasů. Vitamínový koktejl by měl obsahovat i vitamín B3, známý vitamín B5 - panthenol a také vitamín B6, který je důležitý pro tvorbu vlasového barviva - melaninu. Pokud ve složení najdete i inositol neboli vitamín B8, pak máte vyhráno!

Z minerálů doporučujeme pro krásné vlasy vápník, zinek, hořčík, síru, selen, železo, jód a měď. V doplňcích stravy je najdete téměř vždy, vybírejte si pokud možno takové, kde jsou ve vyváženém poměru a ve snadno vstřebatelné formě. Dietu pro krásné vlasy můžete doplnit ještě o lecitin, koenzym Q10 a olejové kapsle nejlépe z mořských ryb, pupalky nebo brutnáku.

Dieta pro krásné vlasy ovšem nemusí znamenat, že denně zasednete ke snídani s hrstí pilulek a kapslí. Zkuste se víc zamyslet nejen nad svou stravou, ale i nad svým životním stylem. Dostatek pohybu i odpočinku, šetrná péče a vyvážená a především biologicky aktivní strava pomůže nejen vašim vlasům, ale i vám. Nepřehánějte nároky na svůj vzhled, nezapomínejte, že okolí nás vnímá jinak, než my vnímáme sami sebe a špatná nálada působí na okolí rozhodně hůř než to, že vám zrovna dnes nedrží vlasy.

A jedno důležité upozornění na závěr: megadávky vitamínů a minerálů jsou stejně špatné řešení jako dieta složená výhradně z hranolků a kafe. Snažte se u vitamínů a minerálů nepřekračovat doporučené dávkování a berte v úvahu i množství, které přijímáte potravou. Výjimku tvoří samozřejmě terapeutické dávky předepsané lékařem. A nezapomínejte své vlasy hýčkat i zevně, šetrnou péčí, kvalitním kartáčem nebo hřebenem a také kvalitní vlasovou kosmetikou.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama